úterý 1. listopadu 2011

Tolik medailí až oči přecházejí

Víno s medailí je fenomén! Někdy je to to jediné navíc k odrůdě, ročníku a vinaři, co vám číšník v restauraci dokáže o víně říct – vyhrálo medaili! :-) A očividně jde o zásadní rozhodovací faktor u „dárkových vín“ (rozuměj těch, co stojí mnohem více, než je obdarovávající běžně ochoten dát za víno pro sebe). Vkus milovníka steaků, na které obdarovávající i obdarovaný často chodí, je pravidelně ignorován a místo pořádného červeného dostává polosladkou Pálavu, protože „by to mělo být dobré, má zlatou…“. Když se podíváte na láhev tady v titulce, tak z lesku nálepek až oči přecházejí, a na vinětě je jméno vinaře, nejen podle mne jeden z vůbec nejdůležitějších údajů, dokonce menším písmem než evidenční číslo jakosti a číslo šarže a navíc jednou z medailí částečně přelepeno!

A podobných lepičů tu máme spousty, na lahvích se často vedle sebe skví zlato z nějaké obecní soutěže a bronz z prestižní světové (může to ale dopadnout i naopak), k tomu doporučení kdo ví odkud a něco, co jako medaile jen vypadá (např. označení, že jde o barrique). Asi to máme v genech, děti se lačně vrhají na alba s kartičkami Šmoulů a nálepky Kostíků, rodiče na lahve se sbírkou medailí – čím víc nálepek, tím úspěšnější lov v obchodě to byl a tím víc mi bude víno chutnat!

Přemýšlím, zda jsem někdy viděl na nějakém velkém víně nálepku ze soutěže. Asi ne, protože taková vína na ně obvykle nechodí. Ani na běžnějších vínech, která mne v posledních letech opravdu nadchla, moc medailí nebylo. A když už nějaká ano, tak zvolena ta „nejdůležitější“ (Salon vín, velká mezinárodní soutěž atp.), hezky jen jedna aby zbytečně nenarušovala vzhled lahve. A navíc je to ekonomičtější, vinař typicky počet nálepek objednává a platí. Ale nevím, třeba proběhl výzkum nákupních návyků, který říká, že každá nálepka navíc znamená možnost zvýšit cenu lahve o X a zvyšuje šanci, že si zákazník vezme z regálu právě tu, o Y.

Láhev a tři medaile

Na téma medailí a hodnocení vína už jsem se tu rozepisoval, například v článku Fakta, dojmy, medaile a vypitá láhev rosé (tam je myslím pěkná statistika „zlatá nic neznamená“) či *****, 20, 100 – degustace plná bodování. Není to žádné objevné téma, ale při pohledu na fotku toho Sauvignonu a článku o poznatcích z pilotního projektu proškolování degustátorů vín v posledním Vinařském obzoru (kde je krásně vidět leckdy dost drsný rozptyl bodů hodnotitelů na našich soutěžích a jejich nekonzistentní bodování totožných vzorků, ale především pak síla průměrování) mi zase přišlo dobré ho připomenout :-) Obzvláště proto, že se blíží svátky megalomanských nákupů a lahve vína v dárkovém balení budou velmi oblíbeným artiklem.

Medaile? :-) Podle jakého klíče vybíráte lahve určené jako dárek vy?

Komentáře používají Disqus