pondělí 3. února 2014

Víno na dotek, víno daleko ideálu

vino_na_dotek1V červenci loňského roku jsem napsal relativně obsáhlý článek k nové vinné aplikaci Vinařského fondu (ve spolupráci se Svazem vinařů) pro mobilní telefony, Víno na dotek. Dal jsem si s ním dost práce, zatáhl do toho další lidi, vytvořil text nejen jako prostou kritiku, ale se záměrem jasně nasměrovat zodpovědné osoby jak by šla aplikace vylepšit. Článek byl od počátku vytvářen pro odborný časopis pro vinohradnictví, sklepní hospodářství a obchod vínem Vinařský obzor, ale tak nějak… se na jeho stránkách neobjevil. Nebudu zabíhat do detailů, ale v redakci způsobil mírné pozdvižení a čekalo mne několik telefonátů. Nakonec jsem se Svazem vinařů dohodl na „době hájení“ do konce léta, během které ty hlavní problémy z různých důvodů poněkud předčasně spuštěného projektu opraví. Získal jsem kontakt na firmu za softwarem stojící, která mi ústy ředitele divize CCV eGovernment velmi poděkovala za cennou zpětnou vazbu a nabídla mi možnost rozšířit řady testerů. „Ztracený“ čas na celé téhle záležitosti jsem nijak neřešil, jsem zvyklý na blog psát zdarma :o) Ale zrychleme to. Máme tu konec ledna. I přes celý „tým realizátorů aplikace“ je produkt stále daleko od ideálu a doba hájení uplynula násobně. Jde o peníze, a jak zjistíte dále tak nemalé, všech vinařů a potažmo i jejich zákazníků. Níže najdete původní text pro VO, současný doplňující komentář a vyjádření stran stojících za aplikací. Opět jde poznámky brát jako tipy co zlepšit, aby aplikace dávala smysl a plnila co nejlépe zamýšlený účel, a vlastně i upozornění na její existenci pro ty z vás, co ji dosud neobjevili.

Víno na dotek z pohledu uživatele
(psáno pro VO v červenci 2013)

V minulém čísle Vinařské obzoru jste měli možnost dozvědět se něco o funkcích a směřování aplikace Víno na dotek a také si přečíst krátký názor vinaře (zadavatele údajů). Ale co pohled uživatele? Jako vinný nadšenec, který si zároveň už nedovede příliš představit život bez chytrého telefonu, jsem vyzkoušel mnoho aplikací fungujících na podobném principu (vinné encyklopedie, databáze vín, správy degustačních poznámek atd.), a ač jsem se těšil na tuto připravenou speciálně pro náš trh, tak bohužel musím přiznat, že Víno na dotek za nimi v mnoha ohledech zaostává. A to nejen kvůli nepříliš lákavé vizuální stránce, ale i pokud jde o dotažení jednotlivých funkcí, kvalitu a především množství obsahu. Následující kritické body nechtějí znevážit jistě mnoho práce (a potažmo peněz z odvodů všech vinařů), které do aplikace bylo investováno, lze je vnímat především jako tipy pro případnou aktualizovanou verzi programu, bude-li nějaká.

Ovládání Vína na dotek má poměrně daleko od stavu, který by bylo možno nazvat intuitivním. Není takové rozložení obsahu (např. skrytí všech funkcí pod jediný aktivní prvek v pravém rohu detailu vína), vizuální prvky (ikony) ani způsob reagování aplikace na fyzická tlačítka telefonu. Kupříkladu na mnoha stránkách (Producenti, Prodejny, Vína) funguje tlačítko zpět velmi nepříjemně tak, že aplikaci automaticky ukončí a je nutné ji znovu spustit, očekával bych spíše otevření hlavní nabídky. Tlačítko menu pak nedělá nic (primárně byla aplikace nejspíše vyvíjena pro iOS a až v druhém sledu pro Android, protože jeho dalších možností ovládání, na které jsou uživatelé navyklí, nevyužívá), byť otevřít hlavní nabídku či nabídnout funkce pro sdílení, nastavení a podobně se přímo nabízí. V sekcích jako Seznam přání či Moje ochutnávky úplně chybí možnost tyto položky přidat, je vždy nutné jít skrze odkaz u konkrétního vína (což samozřejmě i znamená, že nelze vložit názor na víno či přidat do seznamu přání takové, které ještě není v databázi vloženo přímo vinařem). Také vyhledávání v těchto sekcích funguje pouze na již hodnocené položky, mnohem lepší by byla možnost přímo z těchto sekcí vyhledat víno z celé databáze a rovnou jej vložit do vlastního seznamu.

Screenshot_2013-07-04-10-41-54Screenshot_2013-07-04-10-48-52Screenshot_2013-07-04-11-10-07

Při prázdném seznamu bych čekal krátký textový tip popisující, jak sekce funguje. Kupříkladu ta nazvaná Události je prázdná a není na první (ani žádný další) pohled jasné, zdá má sloužit jako veřejný seznam vinných událostí (např. jako Kalendář vinařských akcí na www.wineofczechrepublic.cz) a není vyplněna provozovatelem aplikace / vinaři, nebo jde o možnost tvořit si vlastní kalendář (jak?). Z detailu vína lze další operace sice provádět kliknutím na ikonu v pravém rohu, intuitivní dotyk na jméno vinaře či odrůdu s očekáváním, že se zobrazí seznam dalších vín vinaře či vín téže odrůdy, zde chybí. Místo posunování textu co se nevejde na jednu obrazovku rolováním prstem je na spodní hraně obrazovky snadno přehlédnutelná malá ikona (navíc matoucím způsobem v designu odlišném od všech ostatních ikon v aplikaci), která po kliknutí zobrazí celý text. Jedna z testujících osob tak dokonce hlásila, že texty nejde rolovat a končí uprostřed věty. Aplikace očividně není optimalizována pro tablety iPad, kde zabere jen ¼ obrazovky uprostřed. iPad sice umožní roztažení na celou obrazovku, ale se všemi negativy které to nese, např. nesmyslně veliké písmo. Velmi chudý seznam prodejen neumožňuje funkci zobrazení nejbližších podniků dle vaší současné pozice, dnes v chytrých telefonech běžnou, a vyhledávání nabízí jen pomocí města či jména provozovny.

Další problém je kvalita vyplněných dat, v případě některých vinařů a jejich vín jde opravdu o fragmenty a nepůsobí to příliš dobře, vypadá spíše jako nedokončená snaha aplikaci vyzkoušet, ukončená z důvodů, jež jsou jasné právě asi jen konkrétnímu vinaři. U leckterých vinařství není nahrané logo / prezentační fotografii a na úvodní stránce jejich profilu tak vidíte pouze ikonu značící „zde má být foto“, případně i místo krátkého popisu vinařství jen lakonické „nezadáno“. Často chybí fotografie lahví / vinět, v profilech vín chybí důležité údaje a narazíte i na poměrně zásadní chyby (červený Cabernet Sauvignon zařazený jako bílé víno, například).

Možnost sdílet vína z databáze na Facebook či Twitter (případně do jakékoliv další aplikace v telefonu) by teoreticky potěšila, ovšem kdyby fungovala. V podstatě pouze generuje odkaz na webové stránky www.vinonadotek.cz (doplnit jej alespoň jménem vinaře a konkrétního sdíleného vína by mělo být automatické, ale není) s ID sdíleného vína, kde se ovšem o víně žádné informace nezobrazí a uživateli je jen nabízeno stažení aplikace Víno na dotek do telefonu. A to i v případě, pokud aplikaci již máte a tento odkaz otevřete přímo v telefonu. O tom, že by bylo možno sdílet to, co by si každý uživatel přál asi nejvíce, tedy jeho vlastní hodnocení/popis konkrétního vína, si pak můžete nechat jenom zdát. Oficiální popis „Doplňte si k vínům vlastní poznatky, hodnoťte vína, připravte si seznam přání, vytvářejte nákupní seznamy a vše sdílejte s přáteli“ poněkud přehání, funkce sdílení je prakticky nepoužitelná (a předpokládám, že maximální kladné hodnocení oceňující právě tuto funkci na Apple App Store je z pera autorů aplikace).

Aplikace obsahuje též čtečku QR a EAN kódů (resp. zavolá externí aplikaci a převezme od ní načtené údaje), bohužel téměř vždy je výsledkem čtení lakonická hláška „Tento EAN neodpovídá žádnému vínu v aplikaci“ (testováno i na jednom z nejčastějších vín na našem trhu, „demíčku“ od Bohemia Sektu, které v databázi skutečně není). Vše by se mělo zlepšit nárůstem počtu položek v databázi, samozřejmě, byť u malých vinařů stejně EAN kód nenajdete a pokročilé funkce moderních aplikací (např. Vivino), které se pokouší identifikovat víno tím, že vyfotíte vinětu, aplikace nenabízí. Při čtení QR kódu, který typicky obsahuje webovou adresu vinařství (případně odkaz na popis konkrétního vína tamtéž), Víno na dotek tuto adresu okamžitě otevře v prohlížeči v telefonu, nepokouší se ale z adresy zjistit, o jaké vinařství jde a například nabídnout zobrazení jeho profilu v aplikaci (tj. i offline bez nutnosti přístupu k internetu, což je asi jediný důvod proč číst QR kód právě skrze Víno na dotek).

Aplikace je k dispozici pro nejčastější platformy (Android a iOS, Windows Phone chybí) zdarma a pro vínomilce tedy není jediný důvod, proč si ji nenainstalovat. Na stranu druhou mne ale nenapadá příliš důvodů, proč by ji v současné podobě používat měli. Alespoň dokud nebude obsahovat výrazně větší databázi domácích vín, nebude mít možnost ochutnaná vína sám zadávat a následně spárovat s lahvemi pokud je vinař vloží, a vše skutečně efektivně sdílet. K tomuto závěru nezávisle dospělo hned několik dalších milovníků vína, které jsem o testování (i kvůli ověření sdílení dat a podobně) požádal, často se také ptali „a k čemu to vlastně má být“. Očekával bych, že aplikace bude obsahovat minimálně podobné množství údajů (vinařství, vinotéky), které již dnes najdete na www.wineofczechrepublic.cz, export by neměl být nijak komplikovaný, navíc ale s detaily konkrétních vín v nabídce (pokud je vinař doplní). Toto se bohužel nepotvrdilo, což v kombinaci se stále dostupnějším mobilním připojením k internetu přináší závěr, že vyhledávání online většinou přinese relevantnější výsledky. Výhoda aplikace, možnost získat informace rychle a snadno a to i offline, není díky malému množství obsahu zatím příliš zajímavá. Solidní vinařská WiKi, databáze různých pojmů, popisů odrůd a podobně, jako důvod pro používání nestačí.

Pozn. Mé testování probíhalo na aplikaci finální verze 1.0 a to především na telefonu s operačním systémem Android, v menší míře též na iOS verzi na tabletu. Ke dni 10.7.2013 obsahovala databáze 1013 vín od 82 producentů (oproti téměř šesti stovkám na www.wineofczechrepublic.cz) a padesát prodejen vína (web 720+ a víc než dvě desítky e-shopů).


Doplnění s aplikací verze 1.3.1 s databází z 28. ledna 2014 obsahující 1541 vín od 108 producentů.
  • Sdílení odkazem stále nefunguje (viz. třeba tento odkaz aplikací vygenerovaný), stejně jako nejde nasdílet odkazem ochutnatné víno včetně poznámky. Naprosto nechápu, proč aplikaci funkci sdílet stále nabízí, když od počátku nefungovala a vědí to. Tohle zkusit v práci, tak se se zlou potážu (třeba bych mohl dát do aplikace tlačítko „Export do účetnictví“, které by jen odkazovalo na webové stránky účetního programu :o)
  • Novinkou je celkem funkční propojení na Facebook, kde vidíte, co ochutnal a jak popsal někdo z vašich přátel, pokud aplikaci také používá. Pokrok! Nejde ovšem nasdílet na FB víno tak, aby ho viděl i ten, kdo aplikaci sám nepoužívá. Vyloženě nepochopitelné a poněkud proti logice, jak sociální sítě dnes běžně fungují. Propojení přes FB funguje tak, že jakmile jej jednou povolíte, ukazuje (a to pouze uvnitř aplikace, na FB žádný výstup nejde) všechna vaše ochutnaná vína vašim přátelům a naopak všechny jejich vám, bez výjimek. Navíc ne pokud dáte víno sdílet, to nefunguje viz bod výše, ale stačí, že jej označíte jako ochutnané a dáte si k němu poznámku. Poněkud zvláštní chování.
  • Dat je v aplikaci sice více, ale stále jen malá zlomek trhu (za téměř půl roku přibylo pouhých 26 vinařství) a možnost přidávat vlastní položky tu není. Navíc stále i u firem, kde na podobné marketingové záležitosti mají lidi, nejsou v databázi zdaleka všechna jimi prodávaná vína, pokud se firma vůbec zapojila (třeba Michlovský tam má z celé své obří šíře sortimentu jen deset lahví). Na druhou stranu z celkových 1541 záznamů je jich skoro stovka od Vinných sklepů Valtice, šedesátka od Zámeckého vinařství Bzenec a další šedesátka od LiVi. Z vinařů pro letošek v Salonu vín jich v databázi chybí jen pár, pokud jde ale o konkrétní lahve, tak ty budete hledat o dost složitěji. Skoro bych očekával, že třeba vína a vinaři ze salonu budou v něčem takovém automaticky.
  • Kupa záznamů vín nenabízí v zásadně žádnou zásadní informaci navíc oproti těm úplně základním (jméno, ročník, přívlastek atd.). Krásně by šlo uměle navýšit počet vín v aplikaci importováním Rozhodnutí o zatřídění vína od SZPI :-) Pro srovnání s obsahem této databáze – jen v roce 2013 bylo SZPI zatříděno přes pět a půl tisíce vín (a je tu nepočítaně vín nezatříděných, zemských, přičemž nejde jen o butikové počty lahví, ale leckdy celou produkci mnoha výtečných vinařství) od více než čtyř stovek různých vinařských subjektů. Mimochodem napojením na databázi zatříděných vín by šla přidat další šikovná funkce, tedy ověření zda evidenční číslo jakosti na lahvi odpovídá zatřídění, v rámci současného „boje“ proti podvodům na našem trhu s vínem možná i užitečné.
  • Přibylo opravdu hodně prodejen vína, u mnohých jsou i vyplněny údaje, které konkrétní lahve v nich jde zakoupit. Pokud budou data udržována aktuální, pak rozhodně plus.
  • Kupa záznamů vinařů má chyby, chybí jakékoliv detaily a podobně. O obsah se mají starat sami vinaři, které prý Svaz vinařů aktivně a opakovaně uhání telefonicky, ale výsledky dostavují pomalu či v některých případech očividně vůbec. Z mého pohledu pustit do aplikace záznam, kde je krom jména vinařství zadáno pouze IČO a adresa (žádný popis vinařství, bez vín, bez telefonního čísla či e-mailu) nedává smysl.
  • Screenshot_2014-01-31-15-32-54Je tam navíc něco vhodné nápovědy, ale jinak je ovládání stále nedotažené a celkově poněkud zoufalé. Přikládám snímek obrazovky vyhledávání konkrétního vína na stránce producenta (na displeji telefonu s rozlišením 720 x 1280 bodů, ale ještě o dost hůře to vypadá na iPadu s rozlišením 2048 x 1536 bodů nebo na iPhone; jde o jednu z nejlepších ukázek špatného UI, co jsem viděl za dlouhou dobu). Takhle prostě moderní a kvalitně ovladatelná aplikace nevypadá. Menu je, oproti stavu před půl rokem, trochu logičtěji popsáno a dává větší smysl.
  • Pokud vinař nezadá jméno vína i s ročníkem, tak tento se ve výpisu neukazuje. Takže za sebou můžete mít od jednoho vinaře teoreticky třeba pět sauvignonů a až rozkliknutím každého z nich zjistíte, který konkrétní ročník to je. Aplikace obecně velmi plýtvá místem na obrazovce.
  • Pokud hledáte vinařství, tak klíčové slovo se používá na obec a jméno, bez preference jména. Napíšete-li tedy například „zno“, nejdříve se v seznamu zobrazí tři vinařství ze Znojma (první z nich krom adresy bez jakýchkoliv dalších detailů či vín) a až poté Znovín, který ale s klávesnicí na displeji telefonu už není vidět. Navíc se jméno obce ve výpisu neukazuje, takže na první pohled nemusí být jasné, proč se první tři vinařství vlastně zobrazují.
  • Do Moje vinotéka a Chci ochutnat jde konečně přidat víno přímo z této sekce, nepochopitelně toto ale stále není v  Moje ochutnávky (kde navíc vyhledávání již ochutnaných vín funguje jen dle jejich názvu a ne jména vinařství, kdybych se v tom fakt chtěl hnípat…). Samozřejmě můžete přidávat pouze vína již zadaná vinaři, vložit vlastní nelze.
  • Aplikace na iPadu stále běží jako miniatura uprostřed obrazovky.
  • Vinařské aktuality jsou prázdné.
  • Neumí běžné moderní funkce, jako například zobrazení otevřených vinařství/vinoték v okolí místa, kde se nacházíte. Jako inspiraci doporučuji třeba MyWachau.
  • Neumí přeposlat / resetovat heslo k účtu, neumožňuje přeposlat e-mail s potvrzením registrace, pokud vám napoprvé nepřijde (nebo jsem tyto funkce alespoň nebyl schopen nalézt).
  • Výraznou přidanou hodnotou by byla například verze v angličtině pro turisty, ale aplikace je pouze česky.
  • Pokrok za téměř půl roku vylepšování Vína na dotek je v rozsahu toho, co se současnými vývojářskými frameworky pro mobilní zařízení zvládne jeden kvalitní programátor s jasnými podklady za víkend (ano, včetně toho složitěji vypadajícího „sdílení“ s přáteli, které za ně vlastně kompletně řeší Facebook, ze kterého jedním dotazem přes Graph API/FQL načtou seznam vašich přátel a použijí ho jako podmínku do databázového příkazu pro výpis vín, triviální) a ještě mu zbude čas dát si nějaké dobré víno. Ale chápu, že ve velkém byznysu se všechno řeší asi složitěji a sofistikovaněji…

Náklady na aplikaci, peníze vyplacené Vinařským fondem v roce 2013, jsou nemalé. Firma CCV dostala v loňském roce za realizaci aplikace, provoz a technickou podporu 1.161.600 Kč. Dalších několik set tisíc šlo (skrze Svaz vinařů České republiky) na opakované oslovování vinařů, aby se do projektu zapojili, další komunikaci s nimi, propagační aktivity k aplikaci (třeba reklamní letáky na vinobraní) a další věci okolo. Celkové spočtené náklady za loňský rok jsou pak 1.933.000 Kč (ovšem třeba propagace svatomartinského na VIP akcích v Praze a Brně a promo těchto mlaďochů v obchodních řetězcích stála víc než dvakrát tolik, alespoň dle částek zaplacených Comtechu… to jen abyste věděli, kam teče padesátník z každého prodaného litru domácího vína + část našich daní). Pro rok 2014 je v rozpočtu Vinařského fondu vyčleněna částka pro Víno na dotek až do výše jednoho milionu korun. Realizace pro státní správu se obvykle potýkají s různými bezpečnostními požadavky, je u nich komplikované sdílení dat mezi agendami a podobně, problémy které ale u Vína na dotek nevidím a částka dost přes milion jen za program takto malého rozsahu a omezených funkcí (navíc když není připravován úplně na klíč, ale pro zadávání a jako následný zdroj dat využívá již existující pronajímané služby ORION eKatalog, řešení pro něco takového možná až zbytečně robustního) mi přijde značně přehnaná. Stejně jako mi přijde poněkud scestný možná až milion na další provoz/propagaci/rozšiřování aplikace.

vino_na_dotek2Projekt je koncipován jako propagace značky Vína z Moravy, vína z Čech, nepočítá se u něj s žádnými příjmy. Neexistuje k němu žádná detailnější marketingová studie a jde především o odškrtnutí položky „použití moderních kanálů pro propagaci vína“ v agendě Svazu vinařů / Vinařského fondu. Neexistuje odhad, kolik vinařů a aktivních uživatelů ze stran zákazníků by se muselo zapojit, aby vše dávalo ekonomický smysl. Není mi úplně jasné, jak má aplikace motivovat vinaře k zadání a především udržování aktuálního katalogu vín (aby nebyl uživatel akorát naštvaný, že v něm právě ochutnávanou láhev nemůže najít a nemá jak zadat). Stát to celé zlomek skutečné částky, pak by šlo přimhouřit oči a říct „když se to trochu vylepší, tak proč ne“, vzhledem k vynaloženým prostředkům to ale nejde, což je i důvod (společně s lehkou frustrací, že má původní práce by jinak v podstatě vyšla vniveč) pro takhle nezvykle detailní a obsáhlý článek. Nechávám na posouzení zákazníků a především pak vinařů, zda jde o účelně vynaložené peníze na propagaci domácích vín. Osobně se domnívám, že možná až tři miliony v průběhu dvou let (a pokud to správně chápu, tak nejméně statisíce každý další) by šlo utratit o hodně lépe. Napadá mne hned několik aktivit, kterými by jménu vín z Čech a Moravy z dlouhodobé perspektivy šlo pomoct o dost víc…


Níže v bodech část reakce vývojářské firmy ústy RNDr. Jana Škerleho, ředitele divize CCV eGovernment:
  • Uživatelům je nyní k dispozici verze 1.3.1. Mezi verzí 1.0.0 a současným stavem proběhla v aplikaci celá řada změn a vylepšení. Namátkou lze jmenovat: nové zobrazení menu, vylepšené filtrování vín, filtrování producentů, filtrování prodejních míst, možnost aktualizace dat na vyžádání v nastavení, vylepšené přidávání vín do mých ochutnávek, do mé vinotéky, do chci ochutnat, funkčnost vinařských aktualit a další.
  • Další významné úsilí bylo věnováno rozšiřování datové základy pro aplikaci. V době, kdy aplikace startovala v ní bylo 903 vín od 79 producentů. Aktuálně je v aplikaci 1541 vín od 109 producentů.
  • Vlastník aplikace – Vinařský fond – má v tuto chvíli k dispozici seznam podnětů pro další možný rozvoj. Rozhodnutí o dalším směřování je plně na VF. Věřím, že vlastník aplikace v dohledné době o předložených podnětech rozhodne a uživatelům budou k dispozici další funkčnosti a vylepšení.
  • Ochutnávky přátel včetně poznámek a komentářů je možné vidět v aplikaci, zobrazování těchto komentářů i mimo aplikaci je jedním z podnětů do budoucna.

O vyjádření jsem požádal též Svaz vinařů České republiky, především pak jejího prezidenta Tibora Nyitray, se kterým se následně osobně sešel. V bodech uvádím některé poznatky z našeho rozhovoru.
  • Databáze vinařů se rozšiřuje, po úvodním návalu po oslovení všech producentů sice pomalu, ale počty stoupají. Opravdu aktivních vinařů o mnoho více není a dost možná jich aplikace více než 150-200 nikdy mít nebude.
  • Řeší se další směřování a rozvoj aplikace, zda například povolit vkládání vín přímo uživateli (což naráží na komplikace „kdo by kontroloval správnost záznamů“ atd.), na stole a k posouzení leží náměty jako například přímé propojení na e-shopy vinařů, možnosti využívání krátkých zpráv zasílaných uživatelům, informace o produktech souvisejících s hrozny (např. želé, mošty, oleje a podobně), doplnění kategorií (vyhledávání) o biovína, autentická vína, „oranžová“ vína, VOC a podobně, lepší možnosti sdílení, možnosti individuálního využití uživatelem (archiv vín, poznámky k vínům neuvedených v databázi), možnost výhod pro uživatele při nákupu vín u producentů a další.
  • Řeší se nové nastavení smluv, částka jeden milion vyčleněná v rozpočtu je maximální možná a nejspíše bude výrazně nižší. Analyzuje se, které služby jsou nadbytečné (např. vedení telefonické infolinky pro uživatele aplikace) a co lze s ohledem na nabyté zkušenosti okleštit.
  • Dle pohledu Tibora Nyitray jde o nejrozsáhlejší přehled nabídky tuzemských vín otevřený všem vinařům pro propagaci a prezentaci svých vín a svých vinařství. Je spokojen s tím, že se aplikace uvedla v život. Po zkušenostech z jejího provozu je pro její větší akceptaci a rozšíření potřebné odstranit nedostatky a provést některé úpravy a nové funkčnosti. Rada VF uložila připravit návrh dalšího rozvoje aplikace, jehož součástí bude i forma a způsob propagace.
  • Pokud se nebude projekt komercionalizovat, nebude možné vyčíslit „ekonomiku“, myšleno náklady vztažené k počtu uživatelů atd. Další, přesněji mířenou propagací, za využití moderních medií (Facebook, Twitter a podobně), spojenou s dílčími vylepšeními funkčnosti i designu aplikace, očekávají větší rozšíření mezi milovníky a fanoušky domácích vín a tím i vylepšený ukazatel umořování nákladů, vynaložených na pořízení a provoz aplikace (naplnění daty a zapojení vinařů).
  • Uvítají náměty i připomínky ze strany vinařů i uživatelů aplikace.

Komentáře používají Disqus