pátek 11. prosince 2009

Barvy burčáků, světel a degustační menu

topvar_burcakJestli někdo z vás letos nakupoval burčák od firmy E.S.E. s.r.o. na stánku u benzínové pumpy na křižovatce silnic E48 a silnice č. 27 (poblíž obce Bukov, bývalý okres Rakovník), tedy ne že bych vás z takové pošetilosti chtěl obviňovat, tak vězte, že v něm byla syntetická barviva a k tomu naměřeno 65 % přidané vody. SZPI letos opět objevila několik problematických burčáků, ale podstatná část byla právě z produkce firmy E.S.E. Hezky burčák naředit a pak, to je letošní „novinka“, pořádně dobarvit, tak se to dělá. Tahle firma jsou navíc recidivisti (drží rekord z roku 2006, kdy se jim do burčáku povedlo vpašovat 96 % vody, prodávali ho u silnice E55) a udělená pokuta bude vyšší, bohužel SZPI nemůže odebrat živnostenské oprávnění či něco podobného, maximálně zadat podnět příslušnému úřadu. Takže… odkud byl váš letošní burčák? :o)

V posledních dvou článcích jsem narážel na problémy s tím, jak velký vliv na hodnocení vína má mnoho různých faktorů. Není to jen teplota vína či zvolená sklenice, ale samozřejmě i vaše aktuální nálada či zdravotní stav, ale taky počasí a kdo ví co dalšího. A samozřejmě také to, s kým a kde víno pijete. Láhev ochutnaná při setkání přátel po letech může chutnat řádově lépe, než totéž otevřené jen tak k televizi. Víno nadšeně zakoupené v počtu tří kartonů ve sklepě u vinaře je najednou doma takové… obyčejnější. A teď jsem narazil na článek, že víno prý lépe chutná při červeném či modrém osvětlení. Na oddělení experimentální psychologie mohučské Univerzity Johanna Gutenberga přišli na to, že zákazníci za láhev ryzlinku zaplatí i o euro víc, když jim ho dají při červeném a ne zeleném osvětlení. A při červeném se vína zase zdála sladší. Mrkněte se na celý text. Já jdu zkoumat osvětlení v obchodech našich dovozců a v restauracích, kdo už na to přišel před Mohučí :o)

goggles_wine

Google přichází s novou zajímavou aplikací pro mobilní zařízení, jmenuje se Goggles (tedy brýle, třeba ochranné lyžařské nebo letecké) a jedno z jejích využití ukazují na lahvi vína. Představte si, že v obchodě či restauraci namíříte foťák v telefonu na láhev, zmáčknete tlačítko a Google fotku zanalyzuje a syndikuje co nejvíc podstatných informací na jednu stránku, od typických prodejních cen, přes senzorická hodnocení, doporučení k jídlu a tak podobně. Líbí se mi! Protože, mimo jiné a úplně sobecky, to posiluje význam blogů a veškerých webových informací o víně :o)

A když jsme u těch různých „hříček“ k vínu, teď jsem narazil na takový přiblblý stojánek, vypadá to jako řetěz „magicky“ držící láhev. Mrkněte se na video. Prodávají to i u nás.


Pavlu Maurerovi nestačí jen Prague Food Festival a pouští se do další akce, Grand Restaurant Festival. Od 15. ledna do 15. února má kdokoliv možnost zavítat do výběru z těch nejlepších restaurací v Praze a okolí a dát si tam jedno ze speciálních menu za akční cenu, více informací na webu. Něco z toho určitě vyzkouším. Nevypadá to vůbec špatně, podobné projekty oceňuji a moc se mi líbí, byť mne na těch stránkách trochu vytáčí promo texty, takové to informování, že konečně restaurace zpřístupňují jídlo „běžným smrtelníkům“ či že „i obyčejný člověk může ochutnat vysokou gastronomii“. Ale to je asi můj problém s tímhle dělením a do další z debat a hádek, které končí ve stylu „hnusný snobe, večeři pro dva za tři tisíce si normální lidi nikdy nemohou dovolit“ vs. „spočítej, kolik utratíte měsíčně za cigarety a benzín při zbytečných cestách po Praze“ už se mi moc nechce :o) Prostě když už někdo chce a může dát 250,- až 600,- na osobu za ochutnávku v rámci téhle speciální akce, tak (byť třeba s vynecháním dobrého vína) na normální večeři v prakticky kterékoliv z restaurací ve výběru zvládne našetřit taky.

Což mne přivádí k dotazu (byť na to loni byla anketa)… plánujete na Vánoce (omlouvám se, že je připomínám, asi toho máte dost jinde) nějaké speciální víno, snad dokonce láhev, kterou si dlouho šetříte? Budete otevírat „lepší“ vína, nebo prostě ten typ, co pijete běžně?

Komentáře používají Disqus