čtvrtek 23. března 2017

Moravská vína do Číny, pití z dřeva, příběhy…

china-flag-wine-glassFurt se něco děje, je třeba být v pozoru. Ludwig Bořetice a Templářské sklepy Čejkovice rozjíždějí vývoz vína do Číny. Zatím hlavně základních jakostek, ale doufají, že ty jim na místě probojují cestu i pro vyšší řady. Jsem moc rád, že se to povedlo. A pevně doufám, že se těmhle dvěma výrobcům postupně zadaří exportovat do Číny co největší podíl produkce. Klidně všechnu, fakt, myslím to naprosto upřímně. Ale za každý kontejner výběrů z hroznů by měla nějaká naše ZOO dostat navíc pandu. Do zásilky veltlínu bych jim na oplátku přibalil prezidenta, budou mít radost. Tak nějak jsem si vzpomněl na šest let starý zápisek, tenkrát jsem byl ještě mladý a naivní a možná mi bylo i trochu víc jedno, co si kdo z lidí ve vinném byznyse o mně myslí (protože mne skoro nikdo neznal a byl jsem jim naprosto ukradený; na tom druhém se naštěstí změnilo jen málo). A taky jsem byl plný nadšení a bláhové představy, že něco z toho co napíšu třebas do celostátního deníku má šanci alespoň trochu ovlivnit poměry v našem vinařství či zákaznické preference. Oh, my sweet summer child…

Když to tak po sobě čtu, a koukám na příspěvky z posledního třeba roku, možná by zase stálo za to přidat trochu spravedlivého rozhořčení :-) Třeba napráskat pořadatelům Vinalies® Internationales, že letošní absolutní vítěz suchých bílých vín (viz článek před dvěma týdny) dost možná porušuje bod c článku 3 jejich pravidel, tedy že soutěžící víno musí být (a cenu získává) uniformní a nalahvovaná šarže. Protože vinař tvrdí, a větu nově na web dokonce zvýraznil, že „Toto víno není ještě nalahvováno. V prodeji bude od 10.4.2017“. Pevně věřím, že se jedná jen o nevhodně zvolené vyjádření a „není nalahvováno“ ve skutečnosti znamená jen „nemáme dostatek vinět“ nebo tak něco. Já jen, aby z mezinárodního a našimi médií slušně propraného úspěchu tak nějak najednou nebyla mezinárodní ostuda, že jo.

Speciální „sklenka“ pro milovníky whisky. Z dubu a s povrchovou úpravou z medového vosku. A tyhle aromatické a chuťové tóny do konzumované whisky jako že i trochu přidá. Já být master blender dobré palírny, tak mi při pohledu na tenhle produkt asi najede tik v oku. Na druhou stranu… jako podnikatelský záměr do vinařského byznysu dobrý tip, ne? Milovníků vín s výrazným dřevěným aroma je hromada. Viděl bych to na speciální sadu pohárků, samozřejmě se správným á-la Riedel tvarem, vyrobených z různých druhů dřeva. Logicky duby Allier, Limousin a Tronçais + slavonský, americký. A nesmíme zapomenout na akát a pro fajnšmekry a milovníky chilských vín dřevo stromu Rauli. To vše samozřejmě nabízeno v nejméně třech úrovních toastování! Že bych si nechal patentovat?

Na Slovensku to vře! ;-) Nevěrné víno z pera Romana Janouška, již trošku starší text, a aktuální Nie je víno ako víno - v čom sa teda líšia se snahou o definici různých pojmů, to sepsal Zsolt Sütő. U nás je klid :-)

The art of wine storytelling. O důležitosti příběhů v marketingu (nejen) vína. Ale ostatně i v psaní o něm, degustační poznámky a analytika jsou sice zajímavé informace, ale z dlouhodobé perspektivy toho zas tolik neříkají. Což mi připomíná jiný článek… Co si do vína přinesete? Matt Kramer moc pěkně o tom, že láhev vína možná existuje nezávisle na nás, ale coby zážitek z konzumace / degustace tomu tak není. A samozřejmě kvůli tomu vznikne kupa neshod. Protože jsou prostě i vína, která nějaký náš vklad vyžadují… :-)

Bordeaux 2016, obchodníci a novináři už se zase sjíždějí ochutnat nehotová vína a vynést verdikt. Pustil se do toho třeba James Molesworth z Wine Spectatoru, jako každý rok. Ať chceme nebo ne, tak Bordeaux je stále jedním z vůbec nejdůležitějších vinařských regionů a je dobré vědět, jak se tam věci mají :-)

Komentáře používají Disqus