středa 25. května 2011

Letní osvěžení aneb šumivé víno na ledu?

ice_imperial_moetChampagne se už vzpamatovala z krátkého propadu prodejů během finanční krize a opět chrlí do světa miliony lahví (báječných!) šumivých vín, které si během té doby nasyslila ve sklepích. Ale nenechávají nic náhodě, je třeba jít s dobou a hledat nové cesty jak zaujmout zákazníka, ideálně pak nové skupiny zákazníku. Třeba tu, která hledá „opravdové letní osvěžení“ (to je jak z reklamy na zmrzlinu), ale šampaňské má pro ně příliš výraznou auru luxusu (vzhledem k cenám se nelze divit) a přijde jim nepřirozené pít ho jen tak. Jak takové lidi oslovit? Stačí připravit nový produkt, Champagne koncipované tak, aby ideálně fungovalo s pár kostkami ledu (tj. mimo jiné výrazně ovocnější a tedy především z červených odrůd, trochu sladší aby lépe zvládalo naředění,…). Jsem možná barbar, ale v některých silnějších whisky a bourbonech si docela rád hraju s trochou ledu, změny teplot a koncentrace dělají s tím destilátem divy. Ale sypat led do šampaňského?!?

Moët & Chandon Ice Impérial je z mého pohledu typickým „cool & trendy“ produktem marketingového oddělení velkého vinařství určeným do luxusních barů a turistických resortů a nemám chuť do něj investovat ani korunu (tj. degustační poznámky nebudou). Protože i když mluví o cílení na mladé a tak dále, tak cena oproti jejich běžným produktům dolů nepůjde. A to upřímně… no existují tu levnější a navíc pěstitelská (= vinařství se stará o vlastní vinice, nenakupuju každý rok hrozny na 25 milionů lahví kde se jen dá; i přes tuhle masovost je dobře skladovaný Brut Impérial od Moëtu poměrně fajn byť dost předražené pití, osobně bych ale z těhle megaproducentů sáhl spíše po „yellow label“ od Veuve Clicquot Ponsardin či, úplně nejlépe, obvykle báječném Piper-Heidsieck) šampaňská, navíc obvykle o dost zajímavější. Ale třeba mne k nákupu Moëtu přesvědčí jejich nová reklamní kampaň se Scarlett Johansson, v té i jejich základní bubliny vypadají sexy :-) Každopádně mne láká zjistit, co může někdo vidět na bublinách s ledem. Copak suché šampaňské, nebo jakýkoliv jiný dobrý sekt, není dostatečným osvěžením sám o sobě? K jakým příležitostem pijete bubliny nejčastěji a dovedete si představit, že v je v létě dáte takhle naředěné? K tématu natočil dobrý rozhovor Jamie Goode, Ice Impérial mu detailně představil sám Chef de Cave v Moëtu, Benoît Gouez.

vergnon_blanc_de_blancsI když už jsou ta vedra a navíc píšu o bublinách, tak odtlačím něco bublavých poznámek. Nedávno jsem znovu otevíral Champagne J.L. Vergnon Blanc de Blancs Brut Premier Cru (web), o kterém se tu rozepisoval již dříve jakožto výhodném nákupu. Druhá zkušenost byla ještě o kus lepší než ta předchozí a víno mi přišlo moc povedené, takže proto opáčko. Citronovo-zlatavá žlutá, rozumné perlení středních či spíše menších bublin. Květinová slinosbíhavá vůně trochu nazrálá do lučního medu, opečený toast, mírný náznak lahvového zrání a takové té decentní šardonkové oxidace do jablíček a oříškových tónů. Suché, živé, vyvážené, krásná kyselina a pěkná délka, elegantní a nevěřitelně snadno pitelné (pro dva adept spíš na magnum láhev :o), ale zároveň i poměrně vrstevnaté a zajímavé. Parádní osvěžení do vedra. Na dobré šampaňské levné (koupil jsem v ČR za šest stovek), ale „absolutně“ už spíš v kategorii vín když si člověk chce trochu užít. A důvod pro otevření šampaňského se vždycky najde. A když ne, tak je dobré otevřít ho stejně, z běžného večera je najednou oslava :-)

franciacorta_ca-del_bosco_prestigeNedávno se mi zase jednou dostala do rukou i Franciacorta, tedy italský sekt z prestižní oblasti kvalitou často pokukující po šampaňském (které, po pravdě, netěží jen z terroiru, ale velmi silně z investic umožňujících několikaleté zrání ve sklepích… peníze dělají peníze a špičkové bubliny zvládnou leckde, když jim dají dost času), což bohužel jde říct i o cenách. Konkrétně šlo o neročníkové Cuvée Prestige, základní typické bubliny podniku Ca’del Bosco (web), středně velkého skvělého producenta (vinice i 40+ let staré vysázená hustě, 10.000 keřů na hektar, obhospodařovávané více méně v bio režimu, používání dubových soudků, přetáčení čistě pomocí gravitace, delší zrání ve sklepích a tak). Odrůdově 75% Chardonnay, 15% Pinot Nero a 10% Pinot Bianco, hrozny posbírané ze 134 různých vinic. S doplňkem až 20% rezervních vín starších ročníků pro zajištění konzistentního stylu a kvality, zrání v lahvi na kvasnicích nejméně 28 měsíců.

Efektní čirá buclatá láhev. Na korku vysrážený vinný kámen, kousek při otvírání upadl do lahve a na fotce můžete vidět, jak od něj stoupají bubliny. Tmavší zlatavá barva, ve sklence výrazné perlení malých až středních bublin. Ve vůni nazrálé, klasické kvasnicové v kombinaci s jemnějšími květinovými aromaty a trochou citrusů, svěží, čisté, lákavé. Suché, sředně plné v chuti, výrazné perlení (v ústech znát velmi silně) a také citrusovost a hodně pěkná mineralita. Velmi osvěžující, pěkně dlouhé, vyvážené, pocitově hlavně aperitivní pití, ale docela dobře se to srká celý večer i k jídlu :-) Povedená záležitost, s cenou bohužel na úrovni běžnějších šampaňských (700+ Kč).

P.S. foto v titulce je oficiální promo firmy Moët & Chandon.

Komentáře používají Disqus
 
Related Posts with Thumbnails