pátek 21. února 2014

Kalorie ve víně aneb (ne)hubneme s veltlínem

vetlin-kcalJedním z výrazných trendů posledních let jsou vína s nižším obsahem alkoholu, jakoby zdravější. Chuť dost často pokulhává, hlavně u vyloženě nealko záležitostí, ale kupa lehčích vinných stylů, když to není nějaká zběsilá snaha dosáhnout tohohle projevu natruc přírodním podmínkám, mi opravdu hodně sedí. V obchodech se objevují australská „vína sklizená za studených nocí“ a jiné marketingové chytáky, osobně raději sáhnu po mladém veltlínu nebo třeba Vinho Verde. Součástí zdravého životního stylu je i hlídání kalorií, společnost už je prostě v tak bizarní vývojové fázi, že připlácíme za to, abychom dodali tělu méně energie :o) Ve Velké Británii teď aktivně řeší, jak s psaním obsahu kalorií na viněty. Třeba řetězec Sainsbury's  tento údaj bude psát na všechny své privátní značky, považuje to za důležitou informaci. Jiní obchodníci argumentují, že potenciální zdravotní přínos není nějak velký, pouhé číslo s počtem kalorií vůbec nehraje roli a důležitější je celková vyvážená strava a tak podobně. Jistě mají pravdu, ale především se bojí, že informace o kaloriích by mohla negativně ovlivnit prodeje :-) Kdysi jsem tu měl anketu na téma informací, které by měla viněta vína obsahovat, a zrovna počet kalorií nezajímal skoro nikoho. Přesto…

Gram čistého alkoholu obsahuje přibližně 7 Kcal (30 kJ) což je jen o dvě Kcal méně než gram tuku, není však tělem zpracováván zdaleka tak efektivně. V případě vína je kalorická hodnota mnohdy navýšena ještě zbytkovým cukrem a přítomností organických kyselin. Přesto může mít některé sladké víno méně kalorií než víno suché, platí to především o stylu ryzlinků z Mosely díky jejich nízkému alkoholu. Portské a další fortifikovaná vína mají sice velké množství kalorií, ale obvykle se konzumují v množství menším než uváděné 2 dcl (ponecháno pro srovnání stejně u všech vín). Pro osoby na dietě bych doporučil brut nature (bez dozáže) bubliny, často mají maximálně 12 % alkoholu a vůbec žádný cukr. A ještě máte pocit, že něco slavíte :-)

  • 2 dcl lehkého (11 % obj.alk.) suchého bílého vína – 124 kcal
  • 2 dcl plnějšího (13 % obj.alk.) suchého bílého vína – 147 kcal
  • 2 dcl běžného (12.5 % obj.alk.) suchého červeného vína – 134 kcal
  • 2 dcl plného (14 % obj.alk.) suchého červeného vína – 156 kcal
  • 2 dcl polosladký výběr z hroznů (13 % obj.alk., 20 g/l zbytkový cukr) – 160 kcal
  • 2 dcl polosladký německý Riesling Kabinett (8 % obj.alk., 40 g/l zbytkový cukr) – 120 kcal
  • 2 dcl sladký vermut např. Martini Rosso (15% obj.alk., ~ 145 g/l zbytkový cukr) – 282 kcal
  • 2 dcl kvalitní tawny portské (20% obj.alk., ~ 100 g/l zbytkový cukr) – 301 kcal

lehka_vecereNení to úplně málo, což? Upřímně to nějak neřeším a jsem schopen v deset večer popíjet vysokovoltážní sklenku sherry u televize, na kterou koukám z rotopedu, a hezky dodávat tělu energii na spalování místo tuku :-) Dietní poradce by mne nejspíš seřezal, ještě že jsem svůj životní styl s žádným nekonzultoval. Prostě je jen dobré vědět, jak si na tom víno s kaloriemi stojí. A následně na informaci buď zvysoka kašlat, nebo ji vzít ve stravovacích návycích v úvahu. I proto se mi případné uvádění na vinětách líbí (ač nepovažuji za nutné, aby bylo povinné). Osobně vidím problém tloustnutí s vínem hlavně v něčem jiném, než je jeho vlastní, sic nemalá, kalorická hodnota. Jedním z velkých rizik dvou sklenek vína při večerní pohodě doma po práci je, že leckdy nezůstane jen u nich. Víno se dobře pije, oblíbený film končí až za hodinu a nálada stoupá, stejně jako riziko otevření další lahve či nalití sklenky něčeho ostřejšího. Navíc všichni dobře známe oblíbený dotaz „nemáme tu něco dobrého?“.

Alkohol vyvolává chuť k jídlu, především na slané, všemožné čipsy a tyčinky jsou typickou volbou. Často stoupá chuť i na kyselé a tučné (naopak na sladké klesá), odkud je krůček k narychlo připraveným večerním chlebíčkům. A dietní chyba je tu. Alkohol v rozumné míře sice usnadňuje trávení tuků a dalších látek nerozpustných ve vodě, při večerním obžerství s neumírněným pitím je však tělo zaměstnáno spíše spalováním alkoholu, energii z tuků v mnohem větší míře ukládá. Slaná jídla navíc, v začarovaném kruhu, způsobují žízeň a rychlejší konzumaci alkoholického nápoje, i proto (a protože alkohol dehydruje) by na stole měla být společně s vínem vždy i sklenice vody.

Komentáře používají Disqus
 
Related Posts with Thumbnails