úterý 8. února 2011

Výsledky vinné ankety „Na Slevomatu a podobných webech“

sleva_vinoKdyž jsem vkládal dnes skončenou anketu, čekal jsem přeci jen trochu jiné výsledky. Pozoruji okolo sebe doslova mánii po Slevomatu a jemu podobných webech, založených na úspěchu zahraničního Groupon. Prostě hromadného nakupování slev na všechno možné. V poslední době se na domácích slevowebech objevilo pár vín (povětšinou záležitosti, které se po slevě dostávají z ceny nesmyslně na vysoké na odpovídající) a já dostal maily s dotazy, zda má cenu do nich jít, proto tahle anketa. Nakonec se ukázalo, že nejvíce z návštěvníků tohoto blogu se na slevových webech jen občas rozhlíží (39%, 66 hlasů z celkových 167) a hned na druhém místě byla dokonce, pro mne vzhledem k reklamní masáži všude po webu těžko uvěřitelná, možnost „co to je?“ (61 hlasů, 36%). Ovšem 16% (27 hlasů) nakupuje slevy do restaurací a další 4% (8 hlasů) všechno možné, jen 2% (5 hlasů) zakoupila už i víno. Osobně jsem ještě nepodlehl a spíš se jen podívám, když mi někdo pošle zajímavý odkaz. Tedy nepodlehl…

anketa_slevomaty
Zakoupil jsem manželce pod stromeček za tisícovku Limited Gourmet Edition, knihu se slevovými poukazy do asi stovky podniků po ČR (mimochodem loňské vydání šlo na podzim koupit ještě s další slevou na Slevomatu, divná doba). Už první použití investici zaplatilo, nedělní jazzový bruch v Alcronu/La Rotonde 1+1 zdarma (asi budu psát, hodně dobré) stojí normálně jedenáct stovek na osobu. Takže každým dalším použitím už jsme jenom v plusu. Každopádně vlastnictvím téhle slevové knihy v kombinaci s nabídkou slevových webů pozoruji i docela negativní efekty.

Když už vybíráme, kam jít na jídlo, tak složitě lovíme z nabídky těch, na které máme slevu, i když bychom jinak možní šli spíše jinam. Máme slevenky, tak je využijeme! Prostě se dostavuje nechuť platit plnou cenu, když to jde jinak, což má logiku. Blbé je, že se nám nechce jít platit běžné ceny do podniků, o kterých víme, že někde prodali pár stovek slevenek. Prostě si počkáme, až se taková nabídka zase objeví. Tak nějak mám pocit, že tohle dnes tak populární podstřelování běžných cen dělá podnikům, alespoň v nějakém dlouhodobějším pohledu, medvědí službu. A možná se taky úplně pletu.

oxana_2007Hlasovat můžete v anketě nové, na téma oxidativních vín. K té mne nakopla zpráva, že láhev Vin jaune ročníku 1773, fantastického oxidativní vína z Jury, se na aukci prodala za €57.000 (a tohle docela opomíjené víno se tak dostalo do ligy těch, za která jsou investoři ochotni platit majlant… byť tenhle ho prý hodlá vypít). A pak též nedávný zápisek z degustace Dobré vinice od Milaska, kde opět naprosto sestřelil Oxanu, a píše i „Na tuto úroveň jsem se ještě nepropil (a skoro určitě nikdy nepropiji). Zdála se mi ještě horší než minule. Když si v takové lahůdce chce někdo čvachtat, je to jeho věc. “ Já si v Oxaně i dalších oxidativních vínech čvachtám víc než rád a psal jsem to třeba v článku Experiment Oxana – 100 hodin v karafě či Jurský park – nebojte se vínosaurů!, ale docela chápu kontroverze, které tato vína (a Oxana je takovou jejich dobře dostupnou a na degustacích se objevující velvyslankyní, což se o vínech z Jury a Vin Jaune především rozhodně nedá říct) vyvolávají. Nemyslím si, že je to nějakým „propitím se“ a oxidativní vína byla nějak zásadně složitější na pochopení, než ta dnes běžná. Olivy, špenát, kopr, syrové rybí maso, plesnivé sýry… oxidativní vína :-) Prostě jsou jiná a někomu sedí a je schopen je ocenit, někomu ne. Tak proto tahle anketa. Šup hlasovat :-)

Komentáře používají Disqus