středa 12. srpna 2009

Televizní vinařská reality show

the_winemakers „Vzniká víno ve vinici, jak lidé z tohoto oboru vždy rádi tvrdí, nebo spíše v laboratoři a je testováno na Focus Groups (skupinových diskusích) pro měření možné obliby u zákazníka?“ Tak se ptá Tyler Colman hned v úvodu své výborné knihy Wine Politics, o které tu ale bude řeč později. Vzpomněl jsem si na tenhle citát při sledování ukázky z nové reality show The Winemakers, která je dalším příkladem, že romantické představy o vinařském byznysu nejsou vždy na místě. Soutěž poběží v září na americké televizi PBS a princip je v zásadě klasický – tým celkem dvanácti „budoucích vinařů“, genderově vyvážený mix žen a mužů, soutěží v několika úkolech o možnost mít na celostátním trhu vlastní značku vína (= stát se „vinařem“). Uvidíme klasický mix slz, vyčerpání soutěžících, napínavého vyřazování a tak vůbec, nic neobvyklého. Jenže tentokrát nebudou hráči zavřeni v nějaké vile či bojovat v profesionální kuchyni, ale sklízet hrozny na vinici v Paso Robles, plnit barikové sudy a čistit nerezové tanky, obsluhovat ve vinném baru a odpovídat na záludné otázky z oboru. Ostatně posuďte sami z ukázky…


Nevím jak vám, ale mně to připadá trochu „levné“ a jednoduché. Vlastně na mne působí trochu jako několikadílná reklama na výsledný produkt, jakési průmyslové víno, kterého pak vychrlí na trh obludné množství lahví. Tak snad americký divák nezíská pocit, že vinař je ten pán, co hadicí rozměrů přímo obludných přepouští hektolitry nakvašeného moštu z jednoho místa na druhé :o) Na druhou stranu možná dobře, že se takhle pro masy předvede vinařství v podobě, jak dneska skutečně vypadá. Další ukázky můžete najít na YouTube, o soutěžících a porotcích si pak přečíst na oficiálních stránkách. Již proběhl casting na účastníky druhé série, která se místo Kalifornie bude odehrávat ve Francii, konkrétně v údolí Rhôny.

plneni_sudu
Možná je přesně tohle, co zákazník chce. Účast na přípravě vína a dalších produktů je dneska hit a celý turistický business. Tenhle pořad může přiblížit, jaké „práce ve vinařství“ dneska některé podniky (spíše v Novém světě, ale třeba i Beaujolais) nabízejí turistům a ještě si za to nechávají zaplatit :o) Viděl jsem to i u whisky při letošní cestě do Skotska, kupa firem tam má alespoň možnost natočit si vlastní láhev rovnou ze sudu (vyjde vás dráž než totéž lahvované jimi, ale rozhodně k té lahvi pak máte lepší „vztah“) či dokonce namíchat vlastní směs (složení pak uloží v nějakém jejich archivu a kdykoliv vám ji vyrobí na objednávku znovu). Funguje to.

Komentáře používají Disqus
 
Related Posts with Thumbnails